دسته‌بندی نشده

خدمات نانودرآپ Nano Drop

بررسی-غلظت-اسید-نوکلیئک-توسط-نانودرآپ

استخراج RNA و DNA با کمیت و کیفیت بالا یکی از نیازهای اساسی مطالعات زیست شناسی مولکولی و ژنتیک می باشد. اولین گام در بسیاری از تست‌های آزمایشگاه های مولکولی و ژنتیک می باشد.

تخلیص RNA و DNA با کیفیت مطلوب برای بسیاری از کاربردهای پایین دست مانند کلونینگ، رونویسی معکوس برای سنتز cDNA، RT-PCR، RT-qPCR، Northern blotting، cDNA microarray و RNA-seq بسیار مهم می‌باشد. تخلیص RNA و DNA ی کل از سلول‌ها، خون، بافت‌ها و نمونه‌های دیگر می‌تواند با استفاده از روش‌های استخراج دقیق از جمله کیت های آزما اکسیر پژوه  به کیفیت قابل قبوی در استخراج اسید نوکلئیک رسید.

صرف نظر از روش مورد استفاده، برای جداسازی و استخراج RNA  و DNA بصورت موفقیت آمیز، محدود کردن فعالیت ریبونوکلئاز (RNase) با حفظ شرایط دمایی مناسب (۴ درجه سانتیگراد) حیاتی است. همچنین پس از استخراج و تخلیص RNA و DNA ، کمیت و کیفیت استخراج شده باید مورد بررسی دقیق قرار بگیرد. بنابراین با استفاده از دستگاه نانودرآپ می توان کیفیت مطلوب RNA و DNA  ی استخراج شده در را بررسی کرد.

خدمات-نانودرآپ

یکی از روش‌های ساده، سریع و مناسب برای اندازه گیری معمولی غلظت RNA و DNA آنالیز اسپکتروفوتومتری نمونه‌های با استفاده از دستگاه اسپکتروفتومتر مایکرو حجم (micro-volume spectrophotometer یا نانودرآپ) است.
 به عنوان مثال اگر نمونهٔ RNA با DNase تیمار نشده باشد، غلظت خوانش شده می‌تواند توسط آلودگی DNA متاثر شود.  
روش اسپکتروفتومتری بر اساس میزان عبور یا جذب نور ماوراء بنفش توسط ماده است. در مورد DNA و RNA، نمونه‌ها در طول موج ۲۶۰ نانومتر (A۲۶۰) در معرض نور ماوراء بنفش قرار می‌گیرند و نوری که از داخل نمونه عبور می‌کند توسط یک دستگاه گیرنده (ردیاب) اندازه‌گیری می‌شود. مقداری از نور ماوراء بنفش، عبور کرده و مقداری توسط DNA / RNA جذب می‌شود. هر چه جذب نوری توسط نمونه بیشتر باشد، یعنی غلظت اسید نوکلئیک در نمونه بیشتر است. بنابراین نورِ کمتر ثبت شده توسط دستگاه ردیاب، چگالی نوری (Optical Density; OD) بالاتری را تولید می‌کند.

بررسی-غلظت-اسید-نوکلئیک

نمونه بافت استخراج شده توسط کیت آزما اکسیر پژوه و بررسی غلظت اسید نوکلئیک توسط نانودرآپ

 

اسپکتروفتومتر قادر است علاوه بر تعیین میانگین غلظت اسیدهای نوکلئیک DNA یا RNA موجود در مخلوط، خلوص آنها را نیز تعیین کند. خلوص نمونه های استخراج شده، با بررسی نسبت‌های OD بدست آمده در طیف سنجی معمولی به سرعت قابل ارزیابی است. در RNA و DNA خالص، نسبت جذب نوری ۲۶۰ نانومتر به ۲۸۰ نانومتر (260/280 ratio) حدود ۱.۹ – ۲.۰ است.