استخراج DNA :

آزمایشگاه آزما اکسیر پژوه، در زمینه استخراج DNA از انواع بافت، خون، گیاه، باکتری، سلول و بافت پارافینه فعالیت می کند. خدمات استخراج DNA با قیمت دانشجویی و بیشترین دقت و کمترین زمان با استفاده از کیت های استخراج DNA, RNA تولیدی  شرکت آزما اکسیر پژوه خواهد بود.

برای مشاهده کلیه کیت های استخراج DNA از نمونه زیستی: خون، بافت، گیاه، باکتری و سلول و همچنین سایر مایعات بدن (بزاق و اسپرم) بر لینک این جمله کلیک نمایید.

(DNA) دئوکسی ریبونوکلئیک اسید ماده وراثتی در انسان ها و تقریبا تمامی ارگانیسم ها می باشد. اغلب DNA در هسته سلول قرار گرفته است که DNA هسته ای نامیده می شود، اما مقدار کمی DNA هم می تواند در میتوکندری یافت شود که DNA میتوکندریایی نامیده می شود.

اطلاعات در DNA به صورت کدهایی متشکل از چهار باز شیمیایی (شامل آدنین A، گوانین G، سیتوزین C، تیمین T) قرار گرفته اند. ترتیب و توالی این بازها اطلاعات موجود در DNA را می سازند. نوکلئوتیدها در دو رشته بلند قرار می گیرند و رشته ای را می سازند که مارپیچ دوگانه نامیده می شود. بازهای موجود در دو رشته DNA با هم جفت شده اند ( A با T و C با G) تا واحدهایی به نام جفت باز را بسازند. هر باز با یک قند و نیز یک مولکول فسفات اتصال می یابد. یک باز، یک قند و یک فسفات با هم یک نوکلئوتید را می سازند.  

 استخراج DNA  از انواع بافت، خون، سلول و …در آزمایشگاه آزما اکسیر پژوه  با به کارگیری کیت های منحصر به فرد تولید شده در این آزمایشگاه، دستگاه های پیشرفته در زمینه سانتریفوژ و نانودراپ و با بهره گیری از تیم مجرب و با سابقه در کوتاه ترین زمان با بیشترین دقت آماده خدمت رسانی می باشد. ضمناً نتایج آنالیز های کیفی (الکتروفورز DNA) و کمی (تعیین غلظت DNA) نمونه های DNA استخراج شده نیز، ارائه می شود. استخراج  DNA اولين مرحله در اجرای تحقيقات مولکولی مانند انواع تست های PCR، مهندسي ژنتيک و … مي باشد. به دست آوردن پروتکل مناسب براي تهيه يک DNA خالص، اهميت بسزايی در تحقيقات ژنتيکی دارد.


به صورت کلی مراحل استخراج DNA، به ترتیب ذیل می باشد:

لایز سلولی:

در مرحله اول سلول‌های مورد نظر باید جمع‌آوری شوند. سپس هسته سلول علاوه بر غشای سلولی باید شکسته شود تا DNA در دسترس قرار گیرد که این امر مستلزم از شکسته شدن پروتئین ها و لیپید های موجود در غشائ سلول و هسته می باشد.

 

جداسازی DNA :

برای جداکردن  DNA  از سایر اجزای سلولی و خالص سازی آن از موادی همچون فنل و کلروفرم که با ایجاد شیب چگالی باعث ایجاد چندین فاز آبی، پروتئین ها و فاز آلی می شود. 

حل کردن رسوب DNA:

بعد از مرحله شستشو نمونه های DNA باید بقایای الکل استفاده شده در مراحل قبل، که یک PCR Inhibitor است، حذف گردد و سپس در بافر TE محلول گردد.

خوانش غلظت استخراج DNA:

خلوص DNA استخراج شده بــه وســيله اســپكترفتومتر یا نانودراپ انجـام می گیرد. به منظور اندازه‌گیری خلوص DNA، میزان جذب محلول حاوی DNA در طول موج ۲۶۰ و ۲۸۰ نانومتر اندازه‌گیری می‌شود. DNA، نور یو وی را در طول موج ۲۶۰ و ۲۸۰ نانومتر جذب می‌کند. این در حالی است که پروتئین‌های آروماتیک، نور یو وی را در ۲۸۰ نانومتر جذب می‌کند. نسبت جذب در طول موج‌های ۲۶۰ و ۲۸۰ نانومتر در یک نمونه خالص DNA 8/1  است. اگر این نسبت برقرار بود می‌توانیم بگوییم نمونه ما فاقد آلودگی پروتئینی است. نسبت طول موج ۲۶۰ به ۲۸۰ در نمونه DNAواجد آلودگی، کمتر از 8/1 است. برای بررسی کیفیت DNA نیز می توان از الکتروفورز ژل آگارز استفاده کرد.اکنون DNA استخراج شده باید در 20- درجه سانتی گراد نگه داشته شود و یا برای انواع PCR، تعیین توالی و … مورد استفاده قرار گیرد.

 

فیلم آموزشی مراحل استخراج DNA از بافت به وسیله کیت استخراج DNA از بافت آزما اکسیر پژوه را می توانید در قسمت زیر  مشاهده کنید.

ویدیو استخراج DNA از بافت با روش ستونی، شرکت آزما اکسیر پژوه