خدمات تخصصی مولکولی

آزمون بیماری لکه سفید میگو

آزمایش-لکه-سفید-در-میگو

از بیماری های مهم ویروسی آبزیان می توان به ببیماری نکروز عصبی ویروسی (VNN)، نکروز عفونی عضلات (IMN)، سپتی سمی خونریزی دهنده ویروسی (VHS)،کویی هرپس ویروس (KDH)، نکروز لوزالمعده ی عفونی (IPN) و لکه سفید میگو یا وایت اسپات (WSSV) اشاره کرد.

لکه سفید یک بیماری ویروسی و مسری در ماهی ها و میگوها است. این ویروس  توسط Ichyophthirius multifilis ایجاد می شود ، پس از حرکت از قسمت پایینی مخزن (استخر)، ماهی ها و میگو ها را آلوده می کند. این انگل به میگو می چسبد، در زیر پوست آن حرکت می کند و از سلول ها و مایعات بدنش تغذیه می کند.

بیماری-لکه-سفید-میگو

از روش های تشخیص لکه سفید میگو می توان به روش الکتروشیمیایی با الکترود یکبار مصرف لاستیکی سیلیکونی اشاره کرد، اما امروزه بیشتر از روش های مولکولی برای تشخیص ویروس وایت اسپات استفاده می شود. یکی دیگراز روش های مرسوم ،PCR معمولی است ولی دقیق ترین روش شناسایی ویروس وایت اسپات Real time PCR (probe) است که از تمام روش های ذکر شده اختصاصی تر وحساس تر عمل می کند.

جهت بررسی ویروس وایت اسپات میگو در نمونه های آلوده به این ویروس، نیاز به بررسی ژن کنترل داخلی میگو می باشد. آزما اکسیر پژوه به عنوان اولین شرکت در کشور موفق به طراحی و سنتز ژن کنترل داخلی میگو برای تکنیک Real-time PCR به وسیله پرایمر و پروب شده است.

  • شرکت آزما اکسیرپژوه، به عنوان اولین شرکت اقدام به راه اندازی و ست آپ تست شناسایی ویروس وایت اسپات به روش probe کرده است. همچنین آزما اکسیرپژوه تاکنون تست شناسایی بیماری لکه سفید میگو را به روش Real time PCR( probe) درچندین مرکز آزمایشگاهی همکار اداره دامپزشکی راه اندزای نموده است.

6 دیدگاه در “آزمون بیماری لکه سفید میگو

  1. ناشناس گفت:

    سلام
    هزینه راه اندازی این تست حدودا چه قدر هست؟ ما در آزمایشگاهمون روش سایبر در حال حاظر داریم.

    1. azmaelixir گفت:

      لطفا با شماره ۰۲۱۸۸۴۹۵۱۲۲ تماس بگیرید.

  2. علی گفت:

    درود بر شما
    کیت تشخیص وایت اسپات هم دارید؟ به روش تک من پروب؟

    1. azmaelixir گفت:

      بله، لطفا با شماره ۰۲۱۸۸۴۹۵۱۲۲ تماس بگیرید.

  3. ناشناس گفت:

    سلام، خسته نباشید
    پرایمر پروب برای ژن کنترل داخلی میگو موجود دارید؟؟

    1. azmaelixir گفت:

      درود بر شما
      بله، باید متناسب با دستگاه ریل تایم مرکز تون طراحی شود. لطفا،جهت دریافت مشاوره با کارشناس های ما تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *