دسته‌بندی نشده

تشخیص لکه سفید در میگو

آزمایش-لکه-سفید-در-میگو
تاریخچه لکه سفید میگو ( White spot syndrome virus)

بیماری لکه سفید میگو (وایت اسپات) باعث از بین رفتن تعداد زیادی میگو با ارزش هزاران دلار در مزارع پرورشی بسیاری از کشورهای نظیر :‌چین ،‌ژاپن ، هند ،‌تایلند ،‌اندونزی،‌ سریلانکا ،‌بنگلادش و مالزی گردید . برای مثال در کشور چین در سال 1993 حدود 80% از میگو های پرورشی که ارزشی معادل 1 میلیارد دلار آمریکا داشت .دراثر این بیماری از بین رفت همچنین در کشور تایلند معادل 500میلیون دلار آمریکا خسارت به مزارع پرورش میگو ناشی از این بیماری گزارش گردید . درسال 2000 بیماری لکه سفید از طریق لاروهای وارداتی ( ناپلی )‌ از کلمبیا به کشور کاستکاریکا وارد شد ودرحال حاضر مقررات قرنطینه شدید در مزارع این کشور درحال اجراء‌می باشد . تکثیر و پرورش میگو سومین صنعت کشور اکوادور با بزرگترین بحران سیاسی اقتصادی در تاریخ این کشور یعنی بیماری فوق مواجه شد . 50% مراکز تکثیر میگو تعطیل شد ومراکز عمل آوری تنها با 50% درصد ظرفیت خود فعال بودند ،‌همین رابطه صادرات میگو از 875 میلیون دلار در سال 98 به کمتر از 360 میلیون دلار در سال 2000 گردید .

نشانی های بیماری لکه سفید میگو ( وایت اسپات)

میگو های آلوده به این ویروس ،‌پلاکهای سفید رنگی را درقسمت کاراپاس میگو از خود به جای می گذارند وبه همین دلیل بیماری را بعلت رسوب و عدم جذب کلسیم ،‌لکه سفید می نامند . علائم ظاهری این بیماری براحتی درمیگوهای جوان وبالغ قابل دیدن می باشد . لکه های سفید ابتداء ‌در قسمت کاراپاس میگو و بندهای 5 تا 6  بدن ظاهر شده ودر مرحله پیشرفت کل بدن را لکه های سفید با ضخامت 5/ تا چند میلمتر می پوشاند . پوست میگو یا Cuticule براحتی از لایه ای در میس جدا می شود . هپاتوپانکراس بصورت زرد مایل به سفید ،‌بزرگ و شکننده تغییر شکل پیدا میکند . همولنف میگو رقیق و انعقاد آن یا به کندی صورت می گیرد و یا اصلا”‌صورت نمی گیرد . میگو ها بیحال و اشتهای خود را از دست می دهند و میگو های آلوده تمایل دارند که در کناره های استخر بایستند و به آهستگی در سطح آب شنا کنند و در نهایت در کف استخر ته نشین می شوند . با نمایان شدن علائم کلینیکی بعد از 2 تا 7 روز مرگ و میر بسیار شدید بین 70 تا 100درصد در مزارع پرورشی اتفاق  می افتد . بیماری در تمام سنین میگوها از PL 15 تا وزن 45 گرم در مزارع متراکم و غیر متراکم گزارش شده است . در بعضی مواقع لکه های سفید با تغییر رنگ به قرمز همراه است . و باید توجه داشت که تغییر رنگ به قرمز بواسطه همراه شدن باکتریهای خانواده ویبریو با این عفونت است .

شناسایی-بیماری-لکه-سفید-در-میگو

بیماری لکه سفید در میگو

آزمایش وایت اسپات میگو

  • ازبیماری های مهم ویروسی آبزیان می توان به ببیماری نکروزعصبی ویروسی (VNN)،نکروزعفونی عضلات (IMN)،سپتی سمی خونریزی دهنده ویروسی (VHS)،کویی هرپس ویروس (KDH)،نکروزلوزالمعده ی عفونی (IPN) و لکه سفید میگو یا وایت اسپات (WSSV) اشاره کرد.

ﻋﺎﻣﻞ اﻳﺠﺎد ﻛﻨﻨﺪه ﻟﻜﻪ ﺳﻔﻴﺪ( وایت اسپات) ﻳﻜﻲ از ﺑﺰرﮔﺘﺮﻳﻦ وﻳﺮوس ﻫﺎ ی ﺟﺪا ﺷﺪه از ﻣﻴﮕﻮ می باشد . وﻳﺮوس ﺑﻴﻤﺎری از ﺧﺎﻧﻮاده Nimaviridae و ﺟﻨﺲ Wispovirus می باشد ﻛﻪ ﺑﻪ ﺷﻜﻞ ﻣﻴﻠﻪ ای ﺷﻜﻞ و دارای ﻳﻚ زاﺋﺪه دم ﻣﺎﻧﻨﺪ در اﻧﺘﻬﺎی ﺧﻮد می باشد. وﻳﺮوس دارای ﻳﻚ ﭘﻮﺷﺶ ﺳﻪ ﻻﻳﻪ اﺳﺖ و درون آن ﻳﻚ ﻛﭙﺴﻮل ﺑﺎ ﻳﻚ DNAدو رﺷﺘﻪ اي (dsDNA) وﺟﻮد دارد. اﻧﺪازه وﻳﺮوس ﺑﺎ ﻗﻄﺮ ١٢٠-٨٠ ﻧﺎﻧﻮﻣﺘﺮ و ﻃﻮل ٣٨٠-٢٥٠ ﻧﺎﻧﻮﻣﺘﺮ می باشد.

روش های شناسایی بیماری وایت اسپات در میگو (White spot syndrome virus)

از روش های نوظهور تشخیص لکه سفید درمیگو می توان به شخیص الکتروشیمیایی با الکترود یکبار مصرف لاستیکی سیلیکونی اشاره کرد اما امروزه بیشتر از روش های مولکولی برای تشخیص ویروس وایت اسپات استفاده می شود.یکی دیگراز روش های مرسوم ،PCR معمولی است و دقیق ترین روش شناسایی ویروس وایت اسپات PCR-Real time probe است که از تمام روش های ذکر شده اختصاصی تر وحساس تر عمل می کند.

تشخیص لکه سفید میگو با تکنیک Real-time PCR

شرکت آزما اکسیرپژوه، به عنوان اولین شرکت اقدام به راه اندازی و ست آپ تست آزمایش مولکولی ویروس وایت اسپات به روش probe کرده است.همچنین آزما اکسیر پژوه تا کنون تست شناسایی بیماری لکه سفید میگو را به روش Real time PCR( probe) در چندین مرکز آزمایشگاهی همکار اداره دامپزشکی راه اندزای نموده است.

مدیریت پیشگیری از بیماری لکه سفید میگو
  1. انتخاب مولدین بدون ویروس : ‌انتقال بیماری می تواند از طریق مولدین به نوزادان از طریق تخم های آلوده اتفاق بیفتد بنابراین انتخاب مولدین از طریق تست های حساس مانند PCR بسیار ضروری است . اگر مولدین قبل از غربال کردن و انتخاب تخم ریزی نمایند ،‌باید تخم ها و پست لاروها را با تست PCR غربال کرد.
  2. کنترل میگوهای سالم با استفاده از آزمایش PCR : در طی دوره پرورش لازم است که وضعیت بیماری ها بطور مرتب کنترل شود . نمونه هائی باید از مزرعه هر دوهفته یکبار جمع آوری شده و به یک آزمایشگاه دارای امکانات PCR ارسال گردد.